poniedziałek, 16 kwietnia 2012

poletka

Dziuba i gula to wiejskie nazwy jendyków. Źródło Zdziwój Stary i Obręb

*

Mama przyniosła mi piękne nazwy pól w Obrębie:
Pola należały do dziadków, a wcześniej do rodu Szlaskich. Majątek Szlaskich został rozdzielony między członków rodziny, co spowodowało zubożenie onego rodu i pocięcie ziemi na skrawki wielkości 1-3ha porozrzucanych to tu, to tam. Ogólnie mętlik. Jak to mówi mój tata - niektóre były tak wąskie, że wóz się nie mieścił. Natomiast z dobrych rzeczy, jakie z tego wynikły, są właśnie nazwy tych poletek, zatem dziadkom Darkowskim, a właściwie dziadkowi Heniowii po matce w dziedzictwie przypadły:
Pod Morami (od wsi Mory)
Zaolszynie (poletko znajdowało się za olsem)
Trzcionki (od trzcinowiska)
Za Kalcem (od nazwiska chyba, ale tu mama nie ma pewności)
Pieńki (dawna poręba)
Kluszewy
Piaski (rzecz wiadoma skąd)
Majdun (nazwa wzięła się od wypasu bydełka)
Na Ślaszczaka (od rodowego nazwiska Szlaski)
Klusek/ Na Kluskach


A dziś imieniny Haryzjusza i Nosisława

5 komentarzy:

  1. piekne. mikrotoponimia mnie zawsze rozczula, ta oswojona, ponazywana fantazyjnie przestrzeń się milsza robi, c'nie?

    OdpowiedzUsuń
  2. kiedy żywota tobie nieletka, nazwij se jedno lub dwa poletka

    jo ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. madafakin fristajl dwatysionce dwa i dwa,
    mom ci ja Za Potokiem stojko, owsem obsiewam,
    mom ci jo tyż pół stojka zimioków, wsadziłem je na dziole,
    potem jeszcze wirzba, a reszte...










    ugoruje.

    OdpowiedzUsuń
  4. kiele lolsa za trzęsawem trzi ptakozie dziubani
    a żesz france to niemyte bo mojego narwani
    rychtyk gbur ze mnie nielado wzięcy ptacy nie zdolą
    jak zawzine kawał dronga wnety hecko sp...

    ;D

    OdpowiedzUsuń